Van de Stichting ODIGIA-Instituut gaan de wortels terug naar 1963, toen een klein bureautje voor cultuurpromotie de opdracht kreeg om een ikonenexpositie te organiseren.
(Zie de inleiding bij 'Galerieën & Handel'.)
Uit dat bureautje is in 40 jaar - met vallen en opstaan alle vreugden en pijn van de levensstadia doormakend - een stichting gegroeid die de basis vormt voor een overkoepelend orgaan. Met als taken de studie en bescherming, documentatie en presentatie, promotie en expositie van de oost-christelijke kunst in de ruimste zin van het begrip. Dit zowel initiërend als coördinerend. Zonder zich daarbij te binden aan, of te beperken tot enige religieuze richting.
De "Stichting ODIGIA-Instituut voor Oost-Christelijke Kunst" werd, zoals de akte vermeldt, in 1993 gesticht, toen voor een UNESCO Project een officiële status van het advies-instituut nodig was. Odigia's belangrijkste taak werd toen ook het vastleggen en voortzetten van wetenschappelijk onderzoek en de daaruit voortvloeiende documentatie, waarmee haar voorlopers sinds 1968 actief waren.
Duizenden beschrijvingen van ikonen worden door Odigia gearchiveerd, nagenoeg alle met inmiddels gedigitaliseerd beeld. Odigia is ook de initiator van een mondiale standaardisering van namen en begrippen in de ikonenkunst, waaraan in de toekomst alle collecties kunnen worden gekoppeld en 'doorzocht'.
Daarbij verenigt de bewondering en liefde voor ikonen haar met een grote kring van Vrienden, die door hun donaties het werk van Odigia mogelijk maken. De Stichting is (fiscaal) erkend als "Algemeen Nut beogende Instelling".
Het zijn dan ook die Vrienden die, als vrijwilliger, de vele taken van Odigia uitvoeren. De Stichting heeft geen gehonoreerde medewerkers. Ook de staf en het bestuur bestaan uit vrijwilligers (enkelen voor 7 dagen per week).
Van 1995 tot 2005 heeft Odigia in Den Haag het eerste echte, specifieke ikonenmuseum in Nederland in stand kunnen houden. Midden in het centrum in een complex van 2500 mr2, met expositiezalen, vrienden-foyer, museumwinkel, kantoren, bibliotheek, beeldarchief, restauratieatelier en fotostudio. Verkoop van de panden aan een projectontwikkelaar en bestemming als appartementencomplex verdreef het Ikonenmuseum. Maar ook zonder verjaagd te zijn door het kapitaal, zou het museum - zonder kapitaal en zonder subsidies - niet meer vol te houden zijn.
Zoals elders reeds gesteld, heeft Odigia haar pionierstaak als Ikonenmuseum nu verricht. Anderen - met betere financiële mogelijkheden en met subsidies - zetten die taak voort. Het Ikonenmuseum in Kampen als eerste en anderen zullen wellicht volgen.
Odigia wacht een grotere publieke taak: het IKONYON. Een virtueel museum, waarbij uw beeldscherm de toegang is tot een rijke keuze uit de duizenden, door het Odigia-Instituut geselecteerde ikonen en hun uitgebreide toelichtingen. Vooral ikonen in Nederlands bezit, maar geplaatst in de historie van het 'aanbeden beeld'.
Met de opkomst van het Internet is de presentatie van de Stichting Odigia verschoven van museaal naar digitaal. Dagelijks komen vragen over ikonen binnen die - niet alleen aan de Vrienden-Donateurs, maar aan alle belangstellenden - worden beantwoord.
Odigia blijft nu via het beeldscherm en de printer vraagbaak voor en adviseur aan de particuliere belangstellenden. Als stimulans en promotor voor een toenemend aantal activiteiten in Nederland en daarbuiten. Met één doel: het bevorderen van de belangstelling en kennis van de ikonenkunst, haar historische oorsprong en ontwikkeling, haar schoonheid en haar religies overstijgende diepmenselijke boodschap.
Daarbij staat Odigia boven alle 'partijen'.
Odigia hoopt de 'internetter' in de toekomst nog veel te kunnen bieden op de Site waar zij u nu mocht verwelkomen.
De Stichting Vrienden voor de Orthodoxe Kunst, een van de actiefste vriendenkringen rond de ikonen, vond haar oorsprong in De Wijenburgh, het in 1973 geopende ikonencentrum in Echteld in de Betuwe. Toen in 1982 de economische crisis ook de kunsthandel deed schudden en wankelen moest ook het - meer op idealen dan op verstandige commercie gebaseerde - ikonencentrum in Kasteel De Wijenburgh haar poort sluiten. Een tegenslag voor de vaste kring van ikonenvrienden, die zo vaak hadden genoten van de toen zo geprezen gastvrijheid en van de warmte van de ikonen. Deze trouwe groep liefhebbers en ikonenverzamelaars was in de loop der jaren flink gegroeid en had zich verenigd in de 'Stichting De Wijenburgh'.
Na het trieste lot van De Wijenburgh paste die naam niet meer en werd gekozen voor: 'Stichting Vrienden van de Orthodoxe Kunst'. In Kasteel Hernen werd een gastvrij huis gevonden bij de A.A. Brediusstichting. Daar genieten de Vrienden van de Orthodoxe Kunst van een boeiend programma rond de door hen zo bewonderde ikonenkunst. Naast 7 lezingen per jaar wordt ieder jaar een groepsreis georganiseerd naar landen, plaatsen, kerken en musea die tot de bakermat van de orthodox-christelijke kunst horen. Het programma sluit perfect aan bij de vele activiteiten die de A.A. Bredius Stichting zelf ontplooit. (Zie daar.)
De naam van de Vereniging van Orthodoxen spreekt voor zich. Het is een overkoepelende organisatie voor het bevorderen van contacten tussen orthodoxe gelovigen van alle "Byzantijnse jurisdicties" in Nerderland, zoals de Griekse, Russische, Servische e.a.
Voor de Grieks-orthodoxe kerken in Nederland vindt u, via Google, ook een link op het woord "Orthodoxie", vervolgens dan via 'Griekse Orthodoxie' en daarna via de toeristische 'Griekse Gids'. De Grieks Orthodoxe kerken in Nederland staan daar vermeld ná België.